Chapada Diamantina,Rio, SP, Pantanal en Bonito - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Cecko en Ilse - WaarBenJij.nu Chapada Diamantina,Rio, SP, Pantanal en Bonito - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Cecko en Ilse - WaarBenJij.nu

Chapada Diamantina,Rio, SP, Pantanal en Bonito

Blijf op de hoogte en volg Cecko en Ilse

12 December 2012 | Brazilië, Foz do Iguaçu

Allereerst, onze excuses dat jullie zo lang op een bericht moesten wachten. We hebben, ehm, ons nogal goed vermaakt en het best druk gehad met genieten!

Maar dan bij deze:
Na Salvador zijn we een stukje het binnenland ingegaan, naar een dorpje dat Lençoins heet in natuurgebied Chapada Diamantina. Veel bergen, rotsen, rivieren en watervallen. We hebben daar onder begeleiding van een gids samen met een braziliaansstel een hele dag geklautert en geklommen over rotsen; en gewandeld over smalle paden en over rivieren, om tot een waterval te komen waar je kon zwemmen. Het was een prachtige dag met 8,5 uur wandeling.
Op de andere volledige dag die we hadden, hebben we een tour gedaan, waarin we 5 dingen hebben bezocht. We begonnen wederom met klimmen naar een waterval. Vervolgens gingen we naar een enorme grot met stalagmieten en stalagtieten. Het was vooral een erg grote grot, waar we na een tijdje helemaal in het donker werden gezet en je absolute stilte en donker kon ervaren. Hierop volgend zijn we gaan kijken bij een grot waar je kon snorkelen, maar vanwege een slechte nachtrust en ontzettend koud water hebben we het geld om dat te doen besteed aan een massage :). De grot hierna had mooi blauw water, maar hier kreeg onze gids iets wat haast om het laatste punt nog wel te kunnen halen. Dit laatste punt was het mooist van alles. een enorm grote berg/rots waar je omhoog moest lopen/klimmen tot je boven op het platform stond en een werkelijk adembenemend uitzicht had over de hele vallei en alle andere platformen.
We sliepen in Lencoins opzich in een leuk hostel, maar hebben ons vaak verbaasd over onze medereizigers en de eigenaar en hun kindje. Veel schreeuwen, ruzie maken waar wij bij waren en het kindje zeurde en zette huilen vaak in als middel. Onze medereizigers waren ziek en stopte de gehele nacht niet met hoesten. Wij hebben dus 2 dagen lang geen oog dicht gedaan, waarop alle activiteiten wat zwaarder werden dan nodig ;)

De foto´s zijn al even on-line, maar bij deze alsnog:

Na Chapada zijn we, heel luxe, naar Rio de Janeiro gevlogen :D
Onze eerste dag in Rio wilde we begonnen met het Jezus beeld bezoeken (Christo Redentor op de berg Corcovado). Maar er was een rij van 3,5 uur, dus zijn we weer weggegaan om dit later in de week nog eens te proberen. We zagen gelukkig in deze zelfde straat de bus langs komen die naar Jardim Botanico gaat, wat een hele mooie botanische tuin is. Lekker rond gestruind en veel bloemen en planten gezien. Na dze tuin zijn we doorgegaan naar de Pão de Açuger. (de suikerberg) Hier ga je heen door middel van 2 hele grote kabelbanen om dan een uitzicht te hebben over heel Rio. We hebben daar 4 uur lang gewacht op de zonsondergang (rekenfoutje). Dit was echt heel erg mooi, mooie foto´s van Cecko natuurlijk.

De tweede dag zijn we naar het stadsdeel gegaan dat Lapa heet, om van daaruit naar het oude centrum te lopen. We hebben de grote kathedraal even bezocht en zijn daarna met een busje naar Santa Thereza gegaan. Vroeger ging hier een treintje, maar die is kapot. Via een tussenstop op het busstation, om vast tickets voor São Paulo te kopen, zijn we uiteindelijk toch nog naar Jezus gegaan. Hier zagen we, naast het indrukwekkende beeld ook nog een leuk aapje dat zich goed wist te vermaken met alle touristen. Ook het uitzicht vanuit deze berg is adembenemend. Precies de andere kant van Rio als de suikerberg.

De derde dag werd stranddag. Copacabana, Ipanema en de shopping hebben ons wat rust gegeven. Het was erg rustig op het strand.
In ons hostel een gezellig engels stel leren kennen, Joe en Kayleigh, waar we ´s avonds wat mee hebben gedronken.
De laatste dag was rustdag, op Botafogo strand met een boekje.

Foto´s:

Na Rio, volgde São Paulo. De stad waar Ilse vooral wat kennissen wilde bezoeken en Cecko haar vrijwilligerswerk wilde laten zien. Dus we zijn begonnen met een volle dag met Els van Swaaij optrekken. De vrouw die een crèche heeft opgericht aan de rand van São Paulo.
We hebben samen de crèche bezocht, zijn langs haar oude huis geweest, hebben heerlijk in de wijk geluncht, zijn daarna naar haar nieuwe huis gegaan om te borrelen, om de dag samen af te sluiten in een pizzaria. Het was een heerlijk dag!

Een van onze andere dagen zijn we naar Embu das Artes geweest. Een leuk klein dorpje waar heel veel handwerken worden verkocht. Van houten beelden, tot glaswerk, schilderijen en stenen beelden.

De dag hierop zijn we naar Extrema gegaan. Dit is een dorp op 1,5 uur van São Paulo af waar Oscar Brenninkmeijer een weeshuis heeft opgericht. Helaas konden we Oscar zelf niet zien, maar het weeshuis hebben we wel bezocht. Er waren nog maar 24 kinderen wegens nieuwe wetgeving en veranderingen en er waren helaas geen vrijwilligers om ons wat te laten zien. Het was dus een beetje een dubbel gevoel toen we daar waren. De omgeving was prachtig en we hebben toch nog veel van het weeshuis kunnen zien omdat één van de weeskinderen ons wilde rondleiden. Maar omdat er zoveel veranderd was sinds Ilse daar weg is en we Oscar niet hebben kunnen zien viel het toch een beetje tegen.

De laatste dag São Paulo hebben we het oude centrum en de 25 do Março bezocht. Dus lekker gegeten en gewinkeld om daarna ´s avonds de bus naar Campo Grande te gaan nemen.

Foto´s:

In Campo Grande zelf is niet echt veel te doen. We hebben er een dagje doorheen gewandeld om uiteindelijk in de shopping wat sushi te eten en op tijd te gaan slapen.
De dag erna werden we namelijk om 10.00 opgehaald om naar de Pantanal te gaan. Voor wie dit niet kent, de Pantanal is een groot stuk van Brazilië, waar moerasachtig land is in regengseizoen en waar anders vooral veel natuur en heel erg veel dieren te zien zijn.
We hebben smorgens in Campo Grande onze medereizigers Mike, Cameron en Caroline ontmoet. 3 australiers met veel plezier in het leven ;).

In de Pantanal begonnen we ´s avonds al met een nachttour in de 4x4 truck. We hebben een vogelspin, kaaimannen (vooral ogen), armadillo, vos en een capivara gezien. De dierenpret begon dus gelijk.

De tweede dag in de pantanal zijn we om 7.30 opgehaald om te beginnen met een boottocht. We waren met een groep van 11 mensen. Op het eind van de heenweg legde we ergens aan en kon iedereen gaan zwemmen. Dit, wetende dat je net daarvoor al giant otters, piranha´s en kaaimannen in het water hebt gezien. Hmmm, lekker een duik nemen. Toch deed bijna iedereen dit en het is ook echt veilig. Een groot deel van onze groep heeft zelfs een stuk afgedreven met de boot naast zich in het water. Ilse zat in de boot en zag links Cecko, in het midden de boot en rechts van haar een kaaiman, half uit het water liggen zonnen... rustgevend idee.
Maar wow wat mooi, we hebben meer capivara´s gezien, Tujuju (grootste vliegende vogel van brasil), howler monkey´s, kardinaal (volgeltje met rood hoofd), toekan´s, een grote reiger soort en nog meer vogels waarvan we de naam niet weten.
´s Middags gingen we piranha vissen: bamboe hengeltje, stukje koe eraan, paar kaaimannen aan je voeten die wachten tot de piranha´s op de grond vallen, arend in de boom die op geluk wacht en gaan met die banaan. Wederom een indrukwekken schouwspel. Vlak voor we weggingen kwam er nog een zwarte gier kijken of er al iets dood was gegaan.
´s Avonds hebben we ook allemaal een piranha kunnen proeven. Heerlijk gebakken piranha-tje :).

De derde dag werden we weer om 7.30 opgehaald om een truck safari te gaan doen. ´s Middags dan lunchen bij een oud boertje en daarna nog een wandel tocht. Wederom erg veel gezien.
Deze dag zagen we heeeel erg veel kaaimannen (op elkaar gestapeld aan de kant van een meertje), een quati (kruising tussen een das en aap), wilde zwijnen, roze lepelaar, tijgerreiger, gray brocket deer (hert), howler monkey´s, grote spin, wespennest en hagedissen.

Elke namiddag lagen we met een hele groep in en om het zwembad, vanaf 4 of 5 uur werd het beer´o´clock en werd het nog gezelliger :D.

De laatste ochtend sloten we af met paardrijden. Sorry Ellen, maar bah! We hebben niet alleen helemaal niks gezien. We hebben ook 3 dagen lang een blauwe kont gehad. Ik vrees dat we toch nog wat meer les nodig hebben ofzo ;).
Maar die middag zijn we weer afgedropt ergens langs een weg, waar het volgende busje ons weer meenam naar de mooie stad, Bonito (braziliaans voor mooi!).

Foto´s van Pantanal:

In Bonito zijn we begonnen met lekker sushi eten, samen met onze 3 gekke australiers.
De dag erna zijn we samen met Mike naar Rio Da Prata gegaan. We hebben de hele ochtend een klein riviertje afgesnorkeld waar onwijs veel (grote, enge) vissen zitten. We hadden een onderwater-camera bij ons en het was echt heel erg tof!
´s Avonds lekker wat gaan drinken met de 3 australiers er weer bij.

De dag erna ging Mike weg, dus zijn we vroeg opgestaan om hem gedag te zeggen. Daarna zijn wij zelf achter op de motor taxi gesprongen, waar zowel Cecko als (vooral) Ilse echt doodsangsten hebben uitgestaan. Ze reden zo hard over grindweggetjes, het was doodeng! Maar we waren laat, dus ze moesten wel... bahbah, Ilse heeft het eerste half uur kramp gehad in haar linker arm, waarmee ze de motor vast hield. Haar andere arm had ze heel charmant om de motorist heen geslagen. (Cecko zei dat de motorist vast niet zou klagen ;) ) Op bestemming waren we uiteindelijk om 9.00 in Parque das Cachoeiras (park van watervallen), waar we een wandeling hebben gemaakt langs 7 watervallen en 7 meertjes. Overal konden en hebben we gezwommen en heft Cecko geklommen. In elk meertje zaten erg veel van die schoonmaak visjes, die je dode huid op eten.. en aan wondjes knabbelen, soms best hard. Het was een verfrissende ochtend. Rond half 1 zat de lunch er ook nog bij.
´s Avonds weer met Cameron en Caroline afgesproken, om samen naar de cachaça fabriek, Taboa, te gaan. Hier kregen we een hele rondleiding, mochten van alles zien en uiteindelijk ook 20 soorten cachaça proeven... :s dat lukte ons natuurlijk niet, maar de cachaça´s die we hebben geproefd waren allemaal heerlijk.

Dit was onze laatste leuke dag in bonito. Want afgelopen vrijdag zouden we een rustdag hebben, wat uiteindelijk afliep als een ren-en-probleemdag. Onze pinpasjes en creditcards deden het niet, we wilde ´s avonds de bus nemen naar Foz do Iguaçu, maar konden onze rekeningen niet betalen. Uiteindelijk bleek er bij Ilse 1.000,- reaal van de pinpas afgehaald te zijn, zonder dat wij ook maar 1 reaal van dat geld hebben gezien. Waarschijnlijk is de pas geskimd of heeft één van de banken een fout gemaakt (brasil of nederland). En slim als wij zijn, hadden we voor de 3e keer in 2 maanden de code van de nieuwe creditcard fout, dus die werd geblokkeerd :s. Lekker handig.

Uiteindelijk ouders gebeld, die hebben banken gebeld, en die samen hebben alles opgelost. We konden betalen en we konden weg, met 1 pasje minder, want Ilse haar pinpas konden we weggooien.

Foto´s van Bonito:

Hierna was het: Op naar de Foz! Je zou zeggen: ´Pfffff, 3 natuurgebieden achter elkaar, is dat niet wat veel van het goede...´. Maar gelukkig is niets minder waar. Ook Foz do Iguaçu is prachtig!
Op weg naar de Foz hebben we onze gezellige auzies ingehaald. Zij waren ´s ochtends in Bonito vertrokken en wij pas ´s avonds, maar omdat wij rechtstreeks reden waren wij de volgende ochtend eerder in ons hostel dan zij. Gelukkig zijn ze uitermate competatief en konden we het er goed inwrijven :D. Nadat ze een beetje bijgekomen waren van dit leed hebben we weer elke avond samen een drankje gedaan en lekker gegeten.

Overdag hadden we onze eigen tours. Onze eerste trip was richting de Iguaçu watervallen vanaf de Braziliaanse kant. Dit was enorm indrukwekkend. Prachtige en echt enorme watervallen en mooie natuur. Na de wandeling langs de watervallen hebben we ook nog een uitstapje gemaakt in het vogelpark net naast de watervallen. Na de Pantanal voelde het toch wat raar om al die vogels in kooien te zien, die we daar in de achtertuin hadden, maar desalnietemin hebben we ons toch erg vermaakt en nog heel wat leuke beestjes kunnen bekijken van heel dichtbij. Het leuke van het park is dat ze ook 3 hele grote kooien hebben waar je in kan en je dus tussen de vogels begeeft.
De volgende dag zijn we naar de Itaipu dam gegaan. Dit is naar we hebben begrepen één van de nieuwe wereldwonderen. Een enorm bouwwerk dat 75% van de energie van Paraguay verzorgt en daarnaast nog eens 17% van de energie voor Brazilië. We hebben een mooie tour gedaan, onder de dam door en vervolgens er overheen.
Vandaag zijn we naar de Argentijnse kant van de Iguaçu watervallen geweest en bij deze kant leek de Braziliaanse kant ineens in het niet te vallen. Zoals Caroline het prachtig wist te verwoorden, de Argentijnse kant is ´F*ckin´ Amáaazing!´. Vandaag zijn we opgetrokken met twee Nederlandse meiden die ook bij ons in het hostel zitten. Erg gezellig, erg veel water en erg veel groen. Kortom, weer een heerlijke dag.

Foto´s:

Morgen gaan we naar een ecologisch park, dichtbij de Itaipu dam, om eindelijk panters te zien en ´s avonds pakken we een bus richting Florianopolis. Op naar ons volgende avontuur ;).
xx

• 12 December 2012 - 05:44

Ellen:

Wat een verhalen weer! Ik zie al helemaal voor me hoe Ilse optimaal geniet van dat jengelende kind in het hostel ;) het klinkt allemaal echt super en ziet er ook heeeeel goed uit. Wel een gedoe met die passen zeg. Ik wordt al zenuwachtig als ik er aan denk. Gelukkig is het goed gekomen. Lang leve de papa's en mama's in Nederland!!
    Ja en dan moet ik natuurlijk nog wat zeggen over het paardrijden. Je hebt natuurlijk niet overal zo'n fijn paard als Emiel ;p moet je niet meteen helemaal geen zin meer hebben in paardrijden he. Anders leer ik jullie met heel veel liefde en plezier nog wat bij over paardrijden als jullie over tig jaar terug zijn! Ben wel trots op jullie hoor assshooooole(s)!

Heel veeel plezier verder en ik zal weer een keer een mail opstellen.

Dikke kus mij

• 12 December 2012 - 07:28

Andy:

Supergave foto's daar in de Pantanal. Vooral al die croc's bij elkaar! Ga door lieverds!

• 12 December 2012 - 08:42

Jeroen:

Superrrrr!!! Smaakmakend en vooral ook lekkermakend. :)

• 12 December 2012 - 10:59

Lise:

Hey schatties!

Heerlijk :D Wat zou ik graag nog s terug gaan naar al die mooie plekken waar wij ook samen geweest zijn.. En vooral ook gaan naar al die mooie plekken waar ik nog niet geweest ben :P
    Super fijn om die foto's te zien, allemaal herinneringen komen boven :)

Ik vroeg me trouwens al af of jullie nog leefden :P Duurde inderdaad even, maar ben blij om te horen dat het om positieve redenen was ;)

Ilse, doe je snel s mailen!? Ik mis je..

Have fun you both!! Dikke kus en knuffel Xx.

• 12 December 2012 - 11:20

Anita:

Hallo lieverds,
    Wat een fantastisch verslag! Heeft me wel uren gekost om te lezen, haha!!
    En wat een prachtige foto's, zooooo scherp! Genoten, dus ga door met verslaan van jullie belevenissen!
    Veel liefs, XXX
    En......, ik ben niet jaloers hoor!

• 12 December 2012 - 12:07

Liduine:

Hey you, net een heel verhaal...internet eruit, ggrrr...
    goed, mooie verhalen dus! en ik moet terug naar de panatanal dat is wel duidelijk....
    Het grootste avontuur komt nog...stoffen, zuigen, koken, massages voor tante en je nichtje tillen die een vieze vleesetende strptococ mee heeft genomen uit Azie (sommige mensen hebben behoefte aan hele bijzondere souvenirs :)) Tot gauw, verheug me erop!!!
    dikke zoen!

• 12 December 2012 - 12:13

Stefanie:

heeeeeey ilse en cecko!
    onwijs leuk verslag! klinkt positief, en geweldig! aah wat zou ik graag even terug naar al die plekken willen gaan! Ben erg jaloers van al jullie mooie avonturen, en het waanzinnige backpackers leven! geniet er nog van, en ik zie jullie snel! xx

• 12 December 2012 - 12:33

Remy:

Oké, nu geloof ik echt dat jullie die foto`s allemaal zelf gemaakt hebben, of althans, dat jullie erbij waren ;-)

Wat een verhalen! Prachtig om te lezen en al helemaal mooi om de foto`s te zien (zelfs 3fm draaide er een gevoelig liedje bij, toen ik ze bekeek) :-P

Wat gedoe met geld en pinpassen.....da`s balen. Maar ik hoop dat jullie gewoon weer verder gaan genieten. Hier hebben we de eerste sneeuw doorstaan en maken we ons op voor oud en nieuw. We denken aan en proosten op jullie!!!

• 12 December 2012 - 15:43

Loes:

Yoehhoeeee...eindelijk weer een verhaaltje om te lezen!
    Fijn om te lezen dat alles zo goed gaat daar, en dat jullie vooral genieten van alles!
    De fotootjes duren bij mij altijd lang om ze te bekijken maar zeker de moeite waard...
    Waaaauuwwww wat is het daar mooi zeg!!! Nu begrijp ik waarom het woord "indrukwekkend" vaak gebruikt word in jullie verhalen, hihi!! Echt super gaaf!!

Enne. chickie.. je haar groeit weer hard hoor ;) nog een paar weekjes en jullie hebben hetzelfde kapsel wahaha!!!

Nou damen en heer, GENIET GENIET GENIET!
    En alvast hele fijne (en vooral) warme kerstdagen! ;) Hier staat de kerstboom al hihi...

Tot het volgende verhaal!!

Liefs Loes

• 12 December 2012 - 20:00

Monique:

ik vond het hartstikke leuk om jullie verhaal weer eens te lezen. Dat is toch anders dan het horen van je verhaal via skipe tussen alle strubbelingen van pasjes en slechte verbindingen met wel of geen beeld door. Het is weer een hele belevenis en als ik dan de foto's zie, krijg ik gelijk zin om er weer heen te gaan. Jullie hebben echt veel leuke, mooie dieren in de Pantanal gezien. De Foz zag er ook weer erg uitnodigend uit. Leuk dat het erg leuk is geweest bij Els. Jammer van dat het bij Oscar wat minder was. Was er ook helemaal geen begeleiding aanwezig? Heb je in Embu ook nog wat gekocht; een huisje?
    Je pasje is ook al binnen. Ik probeer het mee te geven aan Robert en anders aan Liduine.
    Liefs XXX

• 26 December 2012 - 15:59

Oma Oet Mestreech:

Hallo Ilse en Cecko,

Ben op het ogenblik bij Jacqueline. Wij wensen jullie hele fijne kerstdagen en verder alle goeds en een fijne reis verder in 2013.

Zijn jullie voorzichtig zodat we jullie weer gezond terug zullen zien.

Heel veel liefs en een dikke poen van oma!

• 03 Januari 2013 - 18:54

José:

Hoi Ilse en Cecko,

Allereerst de beste wensen voor jullie in dit nieuwe jaar. Maar volgens mij hebben jullie weinig meer te wensen. Wat hebben jullie al veel moois gezien. Onvoorstelbaar. Wat een prachtige verhalen foto's.
    Geniet nog maar heerlijk verder.
    Groetjes Antoon en José

• 04 Januari 2013 - 20:59

Monique:

Dat waren weer hele leuke foto's van Floripa en Oud en Nieuw! :)