Arequipa en de Colca Canyon - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Cecko en Ilse - WaarBenJij.nu Arequipa en de Colca Canyon - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Cecko en Ilse - WaarBenJij.nu

Arequipa en de Colca Canyon

Blijf op de hoogte en volg Cecko en Ilse

10 Februari 2013 | Peru, Arequipa

Hey hey,

Redelijk snel alweer, maar even een berichtje van ons.
We hebben nog wat foto's toegevoegd aan het album van Huacachina met de wijntour, want Mar (een Amerikaanse) heeft haar foto's naar ons doorgestuurd :).
Dus voor wie wil:

Verder zijn we een tijdje in Arequipa geweest. Een stad in zuid Peru op een hoogte van ongeveer 2400m boven zeeniveau. Hier hebben we een paar dagen rust gehad, een nieuwe camera gekocht en heerlijk veel gegeten. We hebben namelijk een restaurantje gevonden waar het eten heel erg goed is en helemaal niet heel duur :).

Uiteindelijk komt iedere toerist die naar Arequipa gaat voor maar twee dingen en dat zijn het grootste klooster ter wereld en de Colca Canyon waar de beroemde condor vliegt. Wij hebben dan ook een paar uurtjes rond gewandeld in het klooster en zo nog wat (Christelijke) geschiedenis opgedaan, om daarna onze tour te boeken richting de Colca Canyon.

Voor foto's van Arequipa en het klooster kijk op:

Woensdag werden we om 3 uur 's morgens opgehaald om in een mini-busje naar de Colca te vertrekken. Het was een gezellig vol busje, met mensen vanuit Europa en Zuid-Amerika. We werden wakker gemaakt toen we op het hoogste punt van onze tour waren, en we dus ineens in de sneeuw stonden :S.
Daarna reden we verder tot we bij een uitzichtpunt kwamen waar de condors met heteluchtstromen mee omhoog zweven. Enige probleem was dat het te mistig was om iets te kunnen zien, waardoor we verder gingen naar het beginpunt van onze trekking van 3 dagen.
De eerste dag begon de wandeling om een uur of 10 en moesten we 4 uur lang naar beneden lopen, om ongeveer een kilometer te zakken in niveau. Al na een half uur zagen we toch nog de grote condor's boven onze hoofden vliegen, maar waren we nog niet helemaal overtuigd dat deze vogel een spanwijdte had van 3 m.
Eenmaal beneden in het dal aangekomen, moesten we een klein stukje omhoog om in onze lodge terecht te komen, hier hebben we geluncht, bier en cuba libre gedronken tijdens het uitrusten en na het avondeten gingen we slapen.

Om 7.30 werden we verwacht bij het ontbijt, om hierna wederom een uur of 4 te gaan lopen. Omdat onze wekker/telefoon half dood is, hadden we aan onze buren gevraagd om voor de zekerheid even op onze deur te kloppen ´s ochtends. Tot onze verbazing werden we gewekt met een prachtig fluitconcert van onze buurman, die zowaar erg goed was in het spelen van de blokfluit :).
Bij het tandenpoetsen hadden we in de spiegel een prachtig zicht op de bergen om ons heen. Kortom een indrukwekkende ochtend.
De weg begon redelijk vlak door de gewassen van boeren die fruit hadden, maar we moesten al redelijk snel weer een paar honderd meter omhoog klimmen. Daarna door 2 dorpjes heen, met een geweldig uitzicht over de Canyon, om weer af te dalen naar een oase aan de kant van de rivier. Deze oase ligt op 2200m hoogte en had wel een prachtig zwembad maar alleen electra op de hoog nodige punten in het restaurant, zoals de keuken... Je kamer of toillet vinden deed je maar met een kaarsje, of een zaklamp als je die bij je had!
Hier hebben we eind van de middag met een hele groep reizigers bij elkaar gezeten, om te klagen over de zware klim die we al gehad hadden en hoe moeilijk de volgende dag wel niet zou worden. Een aantal enthousiastelingen gingen nog even een potje voetballen met de gidsen. Alsof we niet al genoeg hadden gezweet :p.
Ook hier zijn we direct na het avond eten naar bed gegaan.

De laatste ochtend van de trekking moesten we namelijk om 04.15 op, zodat we echt om 04.45 aan de klim omhoog konden beginnen :O. Het was nog pikke donker, je kon de stenen onder je voeten niet zien en moest wel ongeveer 300m in een uur klimmen.
We moesten namelijk van de 2200m van de oase naar 3300m van de bovenkant van de Colca Canyon. Het was een slopende, pijnlijke en ademloze tocht, maar de momenten die we nodig hadden om uit te hijgen waren wel met een adembenemend uitzicht. Man, wat is dat mooi!
We hebben uitiendelijk de volle 1100m geklommen in een tijd van 3 uur en 15 minuten. Zeer trots, helemaal bezweet en gebroken kwamen wij boven, om daar te wachten op de vriend van onze peruaanse medeklimster, want die kwam met de muilezel omhoog :P (ook dat is een mogelijkheid).
We hebben in het dorp boven op de berg eindelijk ontbeten, om daarna door te gaan met de bus, opweg terug naar Arequipa. Op de terugweg hadden we drie stops. De eerste op de Cruz del Condor, waar je meestal de Condor's kan zien vliegen. Wij zagen er echter maar één en die was best ver. Tot hij na 5 rondjes bedacht onze kant op te vliegen en werkelijk met 1m afstand langs onze gezichten vloog. :O WOW! Nu geloofden we wel dat hij echt 3m breed is.
Daarna door naar een klein dorpje met een mooi kerkje (waar een beeld handschoenen had gekregen tegen de kou) en een hoop kraampjes om de toeristen nog wat op de mouw te spelden.
De stop hierna was bij de hotspring, waar we in een groot zwembad van 30 graden hebben liggen dobberen en onze spieren wat lieten ontspannen. Om daarna in een stadje te lunchen. Na de lunch hadden we nog 1 stop, om Alpaca's te kunnen bekijken, en veel ook.
Hierna was het slechts nog een kwestie van een paar uur rijden, door de dichte mist, met een gek van een chauffeur die iedereen inhaalde ongeacht doorgetrokken streep of berg die hem het zicht ontnam.
Om een uur of 6 `s avonds kwamen we in Arequipa aan, hebben ons hostel weer opgezocht, even snel wat gegeten en zijn weer gaan rusten.

De foto`s van deze prachtige trekking kan je vinden op:

Vandaag hebben we onze tassen weer gepakt. We gaan namelijk vanacht richting Nasca, om de eeuwen oude lijnen van Nasca te bekijken. En we hebben besloten, dat nu Ilse haar paspoort weer klaar ligt in Lima, we die net zo goed ook kunnen gebruiken. Over een dag of 3 gaan we dus richting Ecuador. Gewoon, omdat het kan :).

Nu al het geregel achter de rug is en na deze prachtige dagen hebben we onze reislust in ieder geval weer terug :). Op naar Ecuador!

Veel plezier met de foto's en we horen weer van iedereen!
Groetjes ons.

• 10 Februari 2013 - 10:26

Jennie:

Prachtige foto's!!

Als het past in je rugzak dan wil ik wel zo'n baby alpaca. Kleine moeite lijkt me :)

Geniet en veel liefs vanuit de kruikenzeikerstad!

• 10 Februari 2013 - 12:31

Monique:

Even op de valreep voordat we naar het Carnaval gaan, dacht ik nog om even op jullie site te kijken.
    Ik was gisteren duidelijk nog te vroeg met kijken naar de foto's. Het is weer een leuk verhaal en de foto's zijn schitterend. Leuk dat jullie nog zo veel leuke foto's van Huacachina hebben gekregen. Arequipa ziet er ook erg leuk uit; zeker dat klooster. Wat Jennie hierboven zegt klopt wel. Die kleine alpaca ziet er echt heel schattig uit. Die poes met de 2 kleuren ogen is ook apart. Jullie tocht door de Colca Canyon ziet er echt leuk en aantrekkelijk uit. Die condors zien er mooi uit zo in de vlucht. Het was dus zeker de moeite waard om de 3 daagse tocht gemaakt te hebben. De temperatuur verschillen lijken me ook erg groot.
    Let goed op jullie spullen. Geniet er verder van. En maak er een leuke afsluiting van, van Zuid-Amerika.
    XXX Monique

• 10 Februari 2013 - 14:08

Oma Joyce:

Lieverds, een geweldig mooi verslag. Ik zou de reis wel zo een keer willen doen maar op die hoogte nog zo lopen zou toch te veel gevraagd zijn. Foto's waren prachtig. Blij dat jullie weer een camera hebben. Veel succes ermee en ga door met genieten. veel liefs

• 10 Februari 2013 - 16:30

Lise:

Nice schatjes! Nice :) Meer kan ik er eigenlijk niet op zeggen :P Echt zo gaaf allemaal! En dan die jaloersmakende foto's... Prrrfff
    Geniet ervan!!
    Xx.

• 11 Februari 2013 - 12:55

Ellen:

Allereerst; wat fijn om te lezen dat de reislust weer terug is! Super!!!
    En dan kan ik natuurlijk weer heel jaloers gaan reageren op alles wat jullie zien en doen, dus dan doe ik dat maar! Wat ben ik jaloers op wat jullie allemaal zien en doen!!!! ;p Haha.

Geniet er van en heel veel plezier in Ecuador.
    XxX

• 11 Februari 2013 - 19:47

Anita:

Hoi allebei, was weer een leuk en lang verslag! Ik heb het dus maar in fasen gelezen! Ook de foto's zijn erg mooi en fijn dat er bijstaat wat we zien! Ik hoop echt dat jullie nu weer helemaal in de "reismood" zijn en weer helemaal volop gaan genieten, want dan kunnen wij ook mee genieten! XXX

• 12 Februari 2013 - 16:11

Linda:

Hey Ilse en Cecko, wat een supermooie foto's hebben jullie gemaakt. Ziet er echt onwijs mooi uit!!
    Goed om te lezen dat het paspoort van Ilse klaar ligt en dat je dus gewoon weer kan gaan en staan waar je wil.
    Hier hebben we Carnaval ook weer overleefd. Hoewel ik een echte Brabo ben, heb ik het ook dit jaar weer gepresteerd om niet mee te hoeven doen. Al denk ik wel dat dit het laatste jaar is......
    Geniet van jullie wereldreis en elkaar!!
    Veel liefs Linda en de mannen

• 13 Februari 2013 - 10:25

Liduine:

gave foto's en een mooi, enthousiast verhaal! Volgens mij trekken jullie zo richting Azie, dus goede reis en geniet van een totaal ander werelddeel! xx