Nz; Afscheid van het zuidereiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Cecko en Ilse - WaarBenJij.nu Nz; Afscheid van het zuidereiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Cecko en Ilse - WaarBenJij.nu

Nz; Afscheid van het zuidereiland

Door: Wij

Blijf op de hoogte en volg Cecko en Ilse

03 Juli 2013 | Nieuw Zeeland, Wellington

Om de spanning er vast af te halen eerst even het volgende, maar dankzij slechte weersverwachtingen en windstoten van 150km/h zijn we de gletsjer niet op gegaan. Het zou de halve week nog blijven waaien en waarschijnlijk zelfs sneeuwen, dus zijn we snel wat naar het noorden getrokken.

foto´s Franz Josef:

Punakaika was onze eerst volgende stop. Dit is een heel klein dorpje (6 straten ongeveer), waar een prachtige kustlijn met gelaagde rotsen ligt. Dit geeft het beeld van een stapel pannenkoeken en door de kracht van de zee zijn er gaten uitgesleten waar ´blow holes´ zijn ontstaan. We zijn er in de middag gaan kijken naar de rotsen, die bij eb mooi tentoon worden gesteld. De dag erna net na zonsopgang om de blow holes met vloed te zien.
Na zo´n vroege ochtend en het zien van deze pannenkoekrotsen, was het natuurlijk tijd voor een stapel pannenkoeken als ontbijt :).

foto´s Punakaika:

Verzadigd en verkwikt zijn we doorgereden richting Westport, waar een ´furseal colony´ zou moeten liggen. Het kostte ons een flinke wandeling, want je ziet die luie beestjes niet zo goed tussen de rotsen van dezelfde kleur. Maar later vonden we een groepje zeehonden, luierend en met spelende pups, in de zon.
We zijn nog even Westport zelf ingereden om boodschappen te doen en wat informatie over de wegen te vragen. Er zijn namelijk veel overstromingen in het noorden en een sneeuwstorm in het zuid-oosten geweest en niet alle wegen zijn toegankelijk. Maar we wilden een stukje door het binnenland om door te steken naar het noorden, waar het Abel Tasman park zich bevind en dat zou geen probleem zijn.

foto´s Westport:

We verbleven op een spotgoedkope camping in Motueka, waar we een paar dagen tot rust zijn gekomen, de was hebben gedaan, de Mc Donalds goed bezocht om weer even internet te hebben en een dagtour te regelen naar het park. We besloten uiteindelijk de boottocht langs de hele kust van het Abel Tasman te nemen en op de terugweg 11,5 kilometer te voet te doen. De boottocht was ongeloofelijk! Eerste stop was bij de ´split apple rock´, daarna bij een aantal inhammen waar de zee alleen met vloed kan komen en dus de boot ook, om vervolgens met een select groepje de inham te bezoeken waar de ´baby seals´ spelen als het vloed is. Dit was zo schattig. Je ziet dan het volgende: een groep van ongeveer 15 seal puppy´s die voor de lol op zijn kop zwemmen en hun kont uit het water steken terwijl ze vechten om het touw dat de schipper ze toegooit om mee te spelen.
Daarna was het serieus wandelen geblazen, want we waren wat laat en moesten 3 uur later op het punt zijn waar we opgehaald zouden worden en om daar te komen moesten we ongeveer 3 bergen op en af. Onderweg zagen we een ongelooflijk grote dikke vogel, wat later een ´wood pidgeon´ bleek te zijn (een gewone houtduif dus...) en moesten we een stuk op blote voeten door IJS-koud water om niet een uur om te hoeven lopen. Dit was een soort wadlopen, de zee was net teruggetrokken, maar natte voeten kregen we toch.

foto´s Abel Tasman Park:

Vanuit het Tasman park zijn we doorgereden naar Picton, maar met 2 leuke stops onderweg. Eerst in Nelson om het WOW-museum te bekijken waar ze de tentoonstelling hebben staan van Wearable Art en hele oude auto´s. De tweede stop was in Blenheim om de chocoladefabriek te bekijken, waar ze net bezig waren met ´humptie dumptie on the wall´. Ze maken alleen bonbons e.d. voor eigen verkoop, maar hmmmm wat lekker. We eten er nu elke dag 1 :D.

In Picton hebben we het aquarium bezocht om wat gave dieren te zien, zoals de ´little blue pinguin´ en we hebben een boottocht gedaan over de Queen Chartlotte Sound met de postbode-boot.
Iets dat we werkelijk niet mochten missen hier, waren de wijngaarden in de Marlborough streek, dus hebben we een wijntour gedaan in Blenheim. Heerlijke lunch en 3 gezellige mensen uit Texas erbij en een tourgids die ons rondreed langs 5 wijngaarden. Heerlijke dag!

foto´s Nelson en Blenheim:

foto´s Picton:

Nu zitten we op de grote veerboot van Picton naar Wellington. Wat betekent dat we het zuidereiland achter ons hebben gelaten en nu nog een dikke maand hebben om het noordereiland te gaan verkennen.
Dus tot schrijfs!

• 03 Juli 2013 - 09:39

Stefanie:

Heeeey!! Leuk verlag en klinkt allemaal heel gaaf!! Veel plezier en geniet van het noordereiland!! Xx

• 03 Juli 2013 - 09:39

Stefanie:

• 03 Juli 2013 - 10:08

Mark:

Heel leuk om te lezen over de plaatsen waar wij afgelopen december ook geweest zijn! Wij hadden niet zoveel tijd als jullie, maar zo te zien reden genoeg om nog eens terug te gaan!

• 03 Juli 2013 - 12:59

Mama Cecko:

Wat een mooie foto's weer......mooi mooi mooi.....kijk uit naar de volgende van het noordereiland ...liefs mama

• 03 Juli 2013 - 15:33

Liduine:

Klinkt goed en geniet nog van de laatste maand! xx

• 03 Juli 2013 - 22:25

Anita:

Leuk verhaal, fijn dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben en zoveel moois hebben gezien!
    Veel plezier en genot in het noorden!
    Maar.......waarom komen jullie nu alweer terug?

• 03 Juli 2013 - 22:49

OMa Joyce:

Prachtig,leuk verslag e hele mooie foto's. Echt genieten e zo te lezen genieten jullie er ook volop van. Veelliefs van mij

• 04 Juli 2013 - 07:58

Jeroen:

Het blijft toch wel een mooi landje!!! Kunnen jullie niet een paar stukkies meenemen en in NL uitrollen?

• 05 Juli 2013 - 14:27

Ellen:

Weer een goed verhaal en geweldige foto's! Moet wel even wennen aan de kou die van deze foto's afstraalt. Dat is een heel groot contrast met alle vorige foto's!!!

Toch wel weer leuk dat jullie speciaal voor mij een foto maken. Dat paard is zeker wel een apart ras, komt in Nederland niet zo heel veel voor. Het is een Clydesdale paard. Komt ook voor in de reclames van Budweiser, moet je maar es kijken ;)

Nog maar een maandje en jullie zijn terug! Super!!!

Tot snel :)

XxX

• 07 Juli 2013 - 19:45

Monique:

Weer een leuk verhaal en hele mooie foto's. Dat cameraatje doet het goed. Ik wist ook niet dat jullie goed zijn in fotoshoppen (waar Cecko op de brug springt). Geniet de komende maand nog maar volop, want die zal zo voorbij zijn. en dan zien we jullie op 7 augustus wel gezond en stralend in Nederland, waar het weer nu heerlijk warm is.
    XX

• 14 Juli 2013 - 18:35

Liseeeeeeeeeeeee!:

Wat mooi mooi mooi en leuk leuk leuk weer allemaal!
    Stiekem vind ik het wel net zo eerlijk dat het hier nu warmer is dan bij jullie daar ;) Jullie hadden wel genoeg zon gehad vergeleken met hier, even delen dus! :P
    Nee grapje! Ondanks de afwezigheid van de zon stralen jullie zelf prachtig op de foto's en ik word helemaal gelukkig als ik dat zie :D
    Geniet er nog van schatjes!
    Xx.

• 24 Juli 2013 - 19:24

Jacqueline:

Hoi Cecko en Ilse,

Ik geniet iedere keer weer van het verslag; wat zien en beleven jullie veel!Er zal veel bij te kletsen zijn maar gedeeltelijk hebben we al veel mogen "mee ervaren".

Ik wil je alvast van harte feliciteren met je verjaardag; ook namens oma!!

Oma weet nog niet dat jullie misschien bij haar verjaardag kunnen zijn (we proberen dit geheim te houden; het zou een geweldige verrassing voor haar zijn, als het lukt).

Een goede reis verder en misschien dus tot 10 augustus.

Groetjes,
    Jacqueline